brajsan

Alla inlägg under juni 2012

Av mimmi - 29 juni 2012 10:13

  Denna vecka har det diskuterats kosthållning eller rättare sagt olika dieter å den som mest varit på tapeten råkade denna gång vara LCHF... Är det inte den ena så är det den andra dieten som är bra/inte bra...

Jag har sagt det förut å säger det igen...


Back to basic å tillbaka till era rötter! Lagom är bäst! Jag tror på att vi alla utefter miljö å kulturarv å traditioner faktiskt mår bäst av att äta det vi är vana vid där vi är! Vanlig mat i lagom portion är inte farligt... Ät av allt men glöm inte RÖR på arslet sitt inte hemma vid köksbordet å ät för stora portioner å sen in framför tvn å moffa i dig massa gotta i form av snacks, kakor, godis... Å drick mjölk å vatten inte läsk å energi-dryck!


Alla kan motionera, det finns nåt som passa var å en! Å den bästa motionen är den som blir av! Långpromenader är ett ypperligt sätt att röra på sig... Å för harmonins skull är inte ett besök i simhallen inte helt fel, simning är dessutom den mest skonsamma sporten då faktiskt vattnet bär din vikt!

Då kommer nästa argument... "Jag har inte tid!" Nähä säger jag... Men ställ dig frågan själv, hur mycket tittar jag på tv å så kontrar du det hur mycket du lägger ner på dig själv å förvaltar din kropp å hälsa! Vad är viktigast... Egentligen om du stannar upp å tänker efter?


Många i min omgivning tycker jag e tokig... För att jag tränar så mycket... Blir väl 3-4 pass i veckan, normalt så cyklar jag ca 80-100 mil i månaden men nu inför Klassikern så har det blivit koncentration på löpning för det är min svaghet... Men ialla fall... Folk tycker alltså jag e tokig som lägger flera timmar i veckan på motion... Hm... Konstigt det där! Motion är galet å konstigt men att sitta framför tvn timme ut å timme in VARJE KVÄLL det är alltså inte tokigt?! Jag säger bara ha ha ha... Inga kommentarer :-)


Nu ska jag inta en frukost å göra mig klar för dagen... Ledig men tagit några xtra-timmar på mitt andra jobb :-) Ha en underbar dag... Ut å rör på er! Idag kan ni inte heller skylla på vädret ni som har dåliga kläder :D För det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder...

Av mimmi - 25 juni 2012 12:21

Otroligt va härligt att sommaren bjuder på som i vanlig ordning... Regn :-) Jag tycker faktiskt om regn... Det är mysigt å på nåt sätt så känns det så kravlöst! Man "måste" inte... Helt ok att sitta inne :-) Å andra sidan reonerar jag lite som så att "det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder"...


Va ute på min 5 km-runda imorse kl 8 å jaa inte helt oväntat men jag va rätt ensam kan man säga :D Löpningen går helt ok nu... Har ialla fall kommit över den där sjukt jobbiga mentala biten! Mentalt tycker jag att det går bra nu å tiderna blir bättre å bättre... Tänker köra back-träning imorgon som intervall, lovely :-)


Dom stora dagstidningarna skriker ut med sina rubriker idag "Svenskarna flyr från skräck-vädret" "Varning för regn långt in på sommaren" "Såhär mycket ska det regna" "Klass 1 varning" etc... Ha ha ha! Som om det skulle va en nyhet... Såhär är det varje år, samma visa :-) Men va gör det? Vi bor juh i ett land med 4 årstider, vilket faktiskt har en hel del charm med sig! Lägg bort gnället å gör nåt vettigt av varje årstid istället... Det går faktiskt!


Im singing in the rain...

Av mimmi - 24 juni 2012 19:20

Med risk för att trampa rökarna på tårna, trampar jag gärna lite hårdare... Allvarligt? Hur är det fatt däruppe i skallen? Finns det nåt kvar eller har den oxå gått upp i rök :D Ha ha ha...


Man ser mycket när man som jag kör bil i jobbet hela dagarna å rondar av... Som i eftermiddags! Ser en kille i låt säga 25-27årsåldern med värsta löpar-outfiten lixom OCH en cigarett i handen... Hm... WHY? Han hade visserligen en ganska rejäl mage så tanken var väl som att han skulle "träna bort" den... Bra tänkt i och för sig men... Tror bestämt han "glömde bort" den där saken i handen... Den är inte heller nyttig å allvarligt... Träna å röka?! HALLÅ...


På 40-50talet var det ju som "tufft" (hur i hela friden man nu kan tycka det?)  å röka men ju längre tiden gick så dök konsekvenserna upp i form av sjukdomar direkt kopplade till rökning! Varför fortsätter folk att röka å varför börjar folk överhuvudtaget? Vi lever på år 2000... Kom igen... Med all fakta å info som ges i dagens läge, moderna samhälle...

Sluta belasta vår svenska sjukvård med era självvalda (du har själv valt att röka) sjukdomar som är en konsekvens av er egen rökning... Å löjligt ser det ut å springa runt där med en vit pappersrulle i munnen lixom :D Luktar illa i både kläder å andedräkt... Äckligt! Å förb... löjligt!


Jag har aldrig å kommer ALDRIG att prova röka... Vidrigt :-(





Av mimmi - 20 juni 2012 11:35

Har dom senaste dagarna hört än det ena än det andra om vikten av träning! Hälsa, sundhet å friskhet ger juh livskvalitet... Men hur många av er rör på arslet då? Vi får bara ett liv säger alla men glöm inte... Vi får faktiskt bara en kropp oxå! Ta hand om den!

Kanske lätt för mig å säga som kör 3-4 pass uthållighetsträning varje vecka men det är kul... Tro mig! Å du får mycket på köpet... Hälsa, du blir pigg, du växer i självförtroendet för du ser va du klarar av, du får rensa huvet mentalt... så kom igen nu! All motion är viktig men viktigast är den som blir av :-) Alla kan å det finns nåt för alla... Det är bara bortförklaringar!


Nästan alla kommuner idag har något slags "hälsomål" å det pratas väldigt mycket om hälsan... Men hur många kommuner gör något radikalt något mer än bara pratar? Vi vuxna kan man väl ändå anse att vi själva kan göra val å förhoppningsvis välja det som är mest positivt (borde göra ialla fall) för oss... Ta hand om oss å se till att äta bra å röra på dököttet... Vi är egentligen skyldiga å göra det! Barn/ungdomar växer å lär sig... Dom ser juh hur vi gör å härmar...  Tänker framförallt på alla dessa barn som idag växer upp i denna tekniska media-värld... Datorn m spel å surf å blogg å spel på tvn... Ser oxå hur barn/ungdomar fullkomligt bälgar i sig dricka å ännu värre energi-dryck... Allt annat än nyttigt! Energi-dryck har från början haft ett helt annat syfte än som "saft"... Men det är en annan diskussion!

Tycker kommuner borde satsa mer på barn/ungdomar å bygga tex bmx-banor som är öppen för alla, i min kommun är den öppen för klubben men ser var å varannan som har bmx å cyklar runt på cykelbanorna bara... Ge dom skateboard-ramper å riktiga basket-planer i varje kvarter! Återta fritidsgårdarna å uppmuntra RÖRELSEN inte detta stillasittande... Tro f-n att ungar blir som tokig å rastlös i kroppen av detta stillasittande! Å för alla som bor i stan där det kanske kan va svårt, men se stan som en lekplats å använd fantasin... Där fungerar det nya sk "Parkor" (ursäkta om jag stavat fel) alldeles utmärkt :-) Hoppa,studsa, glid över bänkar, bord, räcken, trappor, betongsuggor etc :-)


Ledig idag å började dagen med en löprunda, en recover, en dusch å nu en välförtjänt kopp kaffe :-) Dax för mig att ge mig ut i finvädret...


Måste bara få skryta lite... Köpte en såå fin bh häromdan... Snacka om "back to the80ties" den e neonrosa...  Ha ha ha! Najs :-)  

Av mimmi - 16 juni 2012 15:28

    Tog en lång sovmorgon då jag ändå hade min vilodag från träningen... Bra återhämtning är A å O! Så idag blir det vila å äta... Ätardag! Äter väldigt bra å oftast nyttigt! Men jag räknar inte kalorier... Jag äter för att må bra men brukar för det mesta i huvudsak äta mycket protein å ibland kolhydrattoppa då jag ska göra nåt av mina uthållighetsaktiviteter eller träna extremt mycket :-)


Jag å sambon passade på att förgylla förmiddagen med att putsa på vår "bebis" :-) UrQuattron! Vårt gemensamma intresse bilar har resulterat i en utställningsbil! Vilket blev, inte helt oväntat, en Audi :-) En gång Audi alltid Audi! Vi fick tag i en UrQuattro från -85 i nyskick! Vilket är i stort sett omöjligt då dessa bilar endast finns i ett fåtal exemplar kvar i världen av... Å då är dom flesta sönderskruvade eller utslitna i både inredning å kaross! Denna vita pärla har endast en ägare å är svensksåld! Har rullat 5500 mil... Vi ska bara förfina å underhålla! Den är verkligen unik i sitt slag :-) Första utställningen ut blir den utanför Borlänge i slutet av juli! Ska bli jättekul :-)


Träning är den röda tråden i mitt liv! Å bilar mitt största intresse men gillar oxå att fota å då helst makro! Gillar när bilderna är så där abstrakta. Så man lixom får tänka fundera på va det är! Sen är det juh oxå kul att se saker å ting ur ett annat perspektiv :-) Naturen är något som ligger mig varmt om hjärtat, antagligen mitt lappblod som gör sig till känna men där tillbringar jag helst min lediga tid! Är annars en riktig sk "hemma-tjej" å trivs med det! Älskar att va hemma :-) Lagar gärna mat å bakar framförallt... Idag har det blivit körsbärs-muffins så snart ska jag bjuda min sambo på ljumma nybakade stora härliga körsbärs-muffins :-) En kopp kaffe eller 2 på det såå... Mums!


Ha en mysig lördag i regnet! Som gjort för film-kväll :-)



Av mimmi - 15 juni 2012 14:27

Jahaja där ser man... Läste i Aftonbladet om "den lama kvinnan" som tydligen fått flera miljoner för just den anledningen... Mycket märkligt! Å jag tycker så förb j-la illa om dessa samhällets parasiter rent ut sagt! Ännu ett bevis på att skattepengarna går till fel ändamål... Samt att Försäkringskassan kanske inte är den mest kompetenta instansen!


I förrgår blev JAG uppringd av nämnde då jag för 2a tillfället på 5 år faktiskt blev tvungen att vabba för min lille son bröt sin arm... Jag har totalt vabbat 5 dgr på snart 5 år! OTROLIGT... Dom ifrågasatte bl a varför jag inte kunde ge ett exakt belopp för min årsinkomst? Svar = Jaa i din värld är det säkert svårt att förstå men jag jobbar inte mån-fre 8-17 med 1 timmes rast! Jag jobbar skift å olika timmar samt ob varje månad samt att jag jobbar en hel del xtra! Därför gjorde jag en låg uppskattning för att inte bli betalningsskyldig! Då svara hon att dom vill jobba med exakta belopp för allas bästa! Jag svara "Ja men då säger vi det nämnda beloppet å ring gärna min chef för du kommer garanterat få samma svar!" Då ber hon om nummret å får det! Sen säger jag "vore det inte bättre att lägga energi på alla dessa som faktiskt vabbar typ varje månad eller som till synes verkar sätta i system att vabba! Kolla mig som vabbat 2 tillfällen på 5 långa år med totalt 5 dagar?"  Hon är tyst en lång stund varpå jag lessnar å säger "Jaa nu blev du tyst ialla fall men det är nog bäst för allt du säger kan komma att användas emot dig" å så skrattar jag... Då la hon på :D Men visst är det märkligt, mycket märkligt?! Min undran är juh hur i hela friden lyckades kvinnan? Å hur lyckas alla 2a lura dom? Jo förmodligen förb dålig research å kontroll! Det verkar "enklare" att kolla såna som jag för då är jobbet gjort å utfört snabbt, ett samtal sen är det klart lixom... Men då ser juh vårt system oxå ut som ett läckande soll där skattepengarna går till helt fel ändamål! Näe Försäkringskassan... Lyft på bakdelen å VAKNA hör upp se upp börja jobba effektivt, proffessionellt å logiskt metodiskt! Men det är kanske för mycket begärt?


Ha ha ha... Jag är inte bitter men förb irriterad över vårt sk social välfärdsprogram! Det har spelat ut sin funktion å behöver nog ses över en hel del... Tiderna förändras så även människorna!


Nej nu blir det fredagsmys... Tjuvstartar :-)



Av mimmi - 11 juni 2012 11:40

Så fick jag ett sms igår av min älskade syster, den minsta i skaran... Hon hade minsann gått å gift sig i smyg i lördags! Grattis grattis!


Kärlek gör människan vacker... Kärlek när den är som bäst! Den är äkta, sann å ärlig! Den går upp å den går ner den e ömsom vin ömsom vatten å ibland en dans på rosor å ibland en dans på taggar :-) Men med en öppen kommunikation där man är rak å ärlig å öppen så går det!

 Mycket handlar det nog om respekt för den andre... Att man finner varann å älskar varann för den man är! Därför är det viktigt att, om man vill hitta den riktiga stora kärleken, gå in i förhållandet fullt ut med hull å hår å inte yta eller spela/låtsas va någon man inte är! För med tiden så ska det då börja att ändras på å jaa... Då är det juh inte den du valt som du egentligen ville ha...

Ha ett eget liv å ett liv tillsammans! Väx med varandra så växer oxå kärleken :-) Alla har vi våra fel å brister, tack å lov! Det är juh det som är lite av charmen å ja se det som en utmaning istället... Man behöver juh inte va lika tycka, tänka,göra å känna lika... Huvudsaken är att kärleken finns där å att man ror åt samma håll!


Kanske låter lätt för mig att säga... Har faktiskt funnit min alldeles egen kärlek! Å jaa snart har det gått typ 2 år, å jag saknar honom fortfarande lika mycket som i början, redan då han går ut genom dörren :-)


Mer kärlek åt folket!!! Å kom ihåg... Respekt, Förtroende, Ärlighet å kärlek är ingen självklarhet utan det är nåt man måste förtjäna :-)  

Av mimmi - 10 juni 2012 17:40

Jag är så sjukt trött idag eller kväll... Har jobbat 3 pass på raken a 12 timmar... Tycker verkligen om mitt jobb så jag stortrivs! Jag kan knappast ha det bättre å känner mig förunnad att ha det så bra! Hur många trivs på riktigt på sitt jobb egentligen?! Vi är nog ganska lätträknade... Fast som jag brukar säga... Allt har ett arsle :D


När man är ung (å flåt mig men ganska naiv) då bara "måste" man "bli nåt"... Eller åtminstone tjäna mycket pengar! Men jag lovar med åren som går växer man ifrån det där... Å jag lovar dig att den bästa skolan heter livserfarenhet å bäst är att skaffa sig livskvalitet för i slutändan är det ändå den inre lyckan som räknas... Uttrycket "mycket vill ha mer å fan ännu fler" stämmer rätt bra... För man hamnar bara i nåt slags hetsigt hamsterhjul... Springer å springer, jagar å jagar, hetsar å hetsar... Men stanna upp! En vacker dag tar det STOPP å endera går du in i väggen eller så säger din fysiska kropp ifrån... Ställ dig frågan... Varför gör jag det här? Är det verkligen för mig eller gör jag det för alla andra? Det är ok faktiskt att va NÖJD :-)


Näe nu ska jag viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
ila...



Ovido - Quiz & Flashcards